پـــــــــرشـــــــیــــــــن رایــــــــانـــــــــه

آموزش جامع مبانی کامپیوتر و نرم افزار به صورت تصویری

پـــــــــرشـــــــیــــــــن رایــــــــانـــــــــه

آموزش جامع مبانی کامپیوتر و نرم افزار به صورت تصویری

پـــــــــرشـــــــیــــــــن رایــــــــانـــــــــه

سلام خدمت همه دوستان عزیز ، پرشین رایانه قصد دارد تا شمارا با مبانی کامپیوتر و نرم افزار آشنا سازد و امیدوار است تا شما عزیزان را در این مسیر همراهی کند.

بایگانی

آموزش تصویری (Visio 2013) قسمت سوم

سه شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۸ ب.ظ



در این فصل می‌خواهیم با شکلها و نحوه کار با آنها آشنا شویم. می‌خواهیم یک دفتر کار را طراحی کنیم. روی میله لغزان کلیک کنید.
[تصویر:  001.gif]

روی گزینه Office Layout کلیک کنید.
[تصویر:  002.gif]

روی گزینه Metric Units کلیک کنید.
[تصویر:  003.gif]

روی دکمهCreate کلیک کنید.
[تصویر:  004.gif]

مشاهده می‌کنید که اکنون Stencil دیوارها، درها و پنجره‌ها باز است. ابتدا باید فضای اتاق را ایجاد کنیم. که در اینجا 3 گزینه برای انتخاب داریم با ویرایش این 3 مدل هر طرحی را می‌توانید پیاده کنید.
[تصویر:  005.gif]

برای انتقال شکل T Room روی صفحه‌کاری روی شکل T Room کلیک ‌کنید و آن را به مکان مشخص شده با کادر سبز Drag کنید.
[تصویر:  006.gif]

چون سیستم متریک را انتخاب کرده‌ایم مشاهده می‌کنید که واحد خط‌کش‌ها بر حسب میلیمتر می‌باشند. همچنین اندازه‌ قسمتهای مختلف اتاق که در کنار دیوارها نوشته شده نیز برحسب میلیمتر می‌باشند. درصورتیکه به خط‌کش‌ها احتیاجی ندارید می‌توانید آنها را نامرئی کنید. برای اینکار،روی سربرگ View کلیک کنید.
[تصویر:  007.gif]

در قسمت مشخص شده گزینه Ruler فعال است که با غیرفعال کردن این گزینه خط‌کش‌ها نامرئی خواهند شد. 
گزینه بعدی جهت مرئی یا نامرئی کردن Grid می‌باشد. Grid همان خانه‌های شطرنجی خاکستری رنگ است که با کمک Grid تعیین مکان اشکال بر روی صفحه بسیار آسان‌تر خواهد بود.
Guides خطوط راهنمایی هستند که در تنظیم اشکال بسیار مفید هستند. برای ایجاد یک خط راهنما با توجه به اینکه بخواهید خط راهنما افقی یا عمودی باشد روی خط‌کش جهت مورد نظر کلیک کرده و تا محلی که می‌خواهیم قرار بگیرد Drag می‌کنیم. 
[تصویر:  008.gif]

با استفاده از مربع‌های مشخص شده با کادر سبز می‌توانید ابعاد شکل را به طور متناسب تغییر دهید. برای اینکار ماوس را بر روی قسمت مشخص شده برده و سپس Darg می‌کنیم تا به اندازه دلخواه برسیم. 
برای تغییر ارتفاع شکل از دستگیره‌های مشخص شده با کادر قرمز استفاده می‌کنیم.
برای تغییر عرض شکل از دستگیره‌های مشخص شده با کادر سبز استفاده می‌کنیم.
[تصویر:  009.gif]

برای تغییر ابعاد تصویر روی قسمت مشخص شده با کادر قرمز کلیک کرده و تا قسمت مشخص شده با کادر سبز Drag کنید.
[تصویر:  010.gif]

علاوه بر دستگیره‌های سبز رنگ در شکل لوزی‌های زردی را نیز مشاهده می‌کنید که با این دستگیره‌ها می‌توانید فرم T را به شکل دلخواه خود در آورید. برای رسیدن به حالتی که مورد نظرمان است روی قسمت مشخص شده با کادر قرمز کلیک کرده و تا قسمت مشخص شده با کادر سبز Drag کنید. 
[تصویر:  011.gif]

دو نوع "در" در قسمت اشکال مشاهده می‌کنید. به همان روش که قبلاً نیز توضیح دادیم. روی "در" تک لنگه (کادر قرمز) کلیک کرده و تا قسمت مشخص شده با کادر سبز Drag ‌کنید.
[تصویر:  012.gif]

دو دستگیره مربع سبزرنگ جهت تغییر سایز این شکل می‌باشد. با کمک مربع زرد رنگ می‌توانید زاویه "در" و جهت بازشدن آن را تغییر دهید.
اکنون نوبت اثاث داخل دفتر می‌باشد. روی Stencil، Office Furniture کلیک کنید.
[تصویر:  013.gif]

روی میله لغزان کلیک کنید.
[تصویر:  014.gif]

در فرورفتگی پایین و سمت راست اتاق می‌خواهیم یک کتابخانه قرار دهیم. روی کتابخانه(Bookshelf) در قسمت مشخص شده با کادر قرمز کلیک کرده و تا محل مشخص شده با کادر سبز Drag کنید.
[تصویر:  015.gif]

این کتابخانه در جهت مورد دلخواه ما قرار ندارد. برای تغییر مرکز دوران، روی محل مشخص شده با کادر قرمز کلیک کرده و تا محل مشخص شده با کادر سبز Drag کنید. 
[تصویر:  016.gif]

‌مشاهده می‌کنید که مرکز دوران تغییر یافته است. روی محل مشخص شده با کادر قرمز کلیک کرده و تا محل مشخص شده با کادر سبز Drag کنید.
[تصویر:  017.gif]

برای تغییر محل کتابخانه، روی کتابخانه کلیک کرده و تا قسمت مشخص شده با کادر سبز Drag کنید.
[تصویر:  018.gif]

می‌خواهیم اندازه این کتابخانه را بزرگتر کنیم. تا به اندازه این فرورفتگی شود. بروی قسمت مشخص شده با کادر قرمز کلیک کرده و تا قسمت مشخص شده با کادر سبز Drag کنید. 
[تصویر:  019.gif]

در مرحله بعدی می‌خواهیم یک میز در گوشه بالا و سمت چپ اتاق قرار دهیم. روی میله لغزان کلیک کنید 
[تصویر:  020.gif]

روی میز(Comer Surface) کلیک کرده و تا قسمت مشخص شده با کادر سبز Drag کنید.
[تصویر:  021.gif]

اکنون میز در جای خود قرار دارد ولی احتیاج به دوران دارد. جهت میز را به جهت مناسب می‌خواهیم تغییر ‌دهیم. در این حالت احتیاجی به جابجا کردن مرکز دوران نداریم.‌ روی دستگیر چرخش کلیک کنید و تا قسمت مشخص شده با کادر سبز Drag کنید.
[تصویر:  022.gif]

در ادامه بر روی Stencil، Office Equipment کلیک می‌کنیم و شکل‌های PC monitor و Keyboard را به طرحمان اضافه می‌کنیم.‌
مشاهده می‌کنید که این اشکال بر روی میز اضافه شده‌اند و در جهت و جای مناسب قرار گرفته‌اند. در ادامه می‌‌‌خواهیم به این میز کار، صندلی اضافه ‌کنیم. روی Stencil، Office Furniture کلیک کنید.
[تصویر:  023.gif]

در صورت نیاز می‌توانید روی صندلی (Desk chair) کلیک کرده و به مکان مورد نظر Drag کنید.
روی دستگیره چرخش ماوس که با کادر قرمز مشخص شده است کلیک کرده و تا محل مشخص شده با کادر سبز Drag کنید. 

[تصویر:  024.gif]

روی سربرگ Home کلیک کنید 
[تصویر:  025.gif]

دکمههای Bring to front و Send to back در قسمت Arrange ریبون قرار دارند.
هر کدام از این دو گزینه دارای دو آیکون هستند که به شما در درک عملکردشان کمک می‌کند. 
•گزینه Bring to Front شکل انتخاب شده را به جلوترین لایه منتقل می‌کند.
•گزینه Send to Back شکل انتخاب شده را به عقب‌ترین لایه منتقل می‌کند.
•گزینه Bring Forward شکل را یک لایه به جلو می‌آورد.
•گزینه Send Backward شکل را یک لایه به عقب می‌برد. 
روی دکمه باز شونده Send to back کلیک کنید.
[تصویر:  026.gif]

در این حالت اگر بر روی گزینه Send Backward کلیک کنید، تغییری روی نمی‌دهد زیرا قبل از افزودن صندلی، مانیتور و صفحه کلید را به طرحمان افزوده‌ایم، مگر اینکه بعد از انتخاب صندلی 3 بار این دستور را تکرار کنیم. راه حل دیگر انتخاب میز و انتخاب گزینه Bring to Front یا Bring Forward است که هر دو باعث می‌شود مانیتور و صفحه کلید به زیر میز منتقل شوند و قابل رویت نباشند. بهترین روش انتخاب میز و سپس اجرای دستور Send to Back است. اکنون صندلی انتخاب شده است، چون هیچ شکلی لازم نیست در زیر صندلی باشد پس آنرا به عقب‌ترین لایه منتقل می‌کنیم. روی گزینه Send to Back کلیک کنید.
[تصویر:  027.gif]

فرض کنید که بخواهیم جای این میز را تغییر دهیم. برای اینکار باید دوباره هر یک از این اشکال را انتخاب کرده به جای مورد نظر برده و تنظیم کنیم. برای صرفه‌جویی در وقت در این مواقع اشکال مورد نظر را با هم گروه (Group) می‌کنیم. برای گروه کردن ابتدا باید تمامی اشکال مورد نظر را انتخاب کنیم. برای انتخاب می‌توانید بر روی یک شکل کلیک کنید و برای افزودن به آن دکمه Contorl را فشرده نگهداشته و بر روی بقیه اشکال کلیک کنید تا به آن افزوده شود. در روش دیگر با استفاده از ماوس در یک نقطه کلیک می‌کنید و ماوس را Drag می‌کنید مستطیلی رسم می‌شود که پس از رها کردن ماوس تمامی اشکال داخل محدوده مستطیلی انتخاب خواهند شد.
اکنون می‌خواهیم تمامی اشکال را انتخاب کنیم، در ادامه یکی یکی با استفاده از دکمه Contorl به ترتیب اشکال را انتخاب می‌کنیم. ابتدا با استفاده از ماوس روی میز کلیک کنید.
[تصویر:  028.gif]

اکنون میز و مانیتور انتخاب شده‌اند. برای انتخاب صفحه کلید دکمه Contorl صفحه کلید را فشرده نگهداشته، بر روی صفحه کلید کلیک کنید. 
[تصویر:  029.gif]

برای افزودن صندلی به این گروه، دکمه Contorl صفحه کلید را فشرده نگهداشته و روی صندلی کلیک کنید.
[تصویر:  030.gif]

دکمه Contorl صفحه کلید را فشرده نگهدارید و با ماوس صندلی را انتخاب کنید.
[تصویر:  031.gif]

روی دکمه باز شونده Group در قسمت Arrange ریبون کلیک کنید.
[تصویر:  032.gif]

روی گزینه Group کلیک کنید.
[تصویر:  033.gif]

مشاهده می‌کنید که این اشکال به یک شکل واحد تبدیل شده‌اند و دارای همان دستگیره‌هایی هستند که یک شکل دارد می‌باشد. با کمک این دستگیره‌ها می‌توانید تمامی اشکال را با هم جابجا، تغییر سایز دهید یا دوران دهید.
در صورتیکه بخواهید فقط در یکی از اشکال این گروه (Group) تغییری ایجاد کنید برای مثال تغییر سایز، جابجایی یا دوران، ‌کافیست بر روی دکمه مشخص شده (Ungroup) کلیک کنید. با برگشت به حالت قبل می‌توانید تک‌تک اشکال را به‌دلخواه ویرایش کرده و پس از اتمام کار دوباره به گروه تبدیل کنیم. روی دکمه باز شونده Group کلیک کنید.
روی گزینه Ungroup کلیک کنید

[تصویر:  034.gif]

با اینکار اشکال از یک گروه خارج شده‌اند. یک امکان دیگر برای راحتی شما در Visio ایجاد Master می‌باشد. زمانیکه شما یک دسته اشکال دارید و بخواهید به دفعات از آنها در طراحیتان استفاده کنید، از اشکال Master استفاده می‌کنید. می‌خواهیم این Master را به Stencilای که ساختیم اضافه کنیم. برای باز کردن Stencil مورد نظر روی دکمه More shapes کلیک کنید.
[تصویر:  035.gif]

روی گزینه Open Stencil کلیک کنید.
[تصویر:  036.gif]

روی Eniac دابل کلیک کنید.
[تصویر:  037.gif]

اکنون می‌توانید Master مورد نظر را ایجاد کرده و به این Stencil اضافه کنید. ابتدا باید اشکال مورد نظر را انتخاب کنید که اکنون این اشکال انتخاب شده‌اند. سپس آنها را به داخل Stencil، Drag می‌کنیم. با رها کردن دکمه ماوس اشکال انتخاب شده حذف شده و یک Master در Stencil ایجاد می‌شود. چون در اینجا نمی‌خواهیم اشکال حذف شوند زمانیکه ماوس در داخل Stencil است دکمه Ctrl صفحه کلید را فشرده نگهداشته و سپس دکمه ماوس را رها می‌کنیم که در گوشه بالا سمت راست آیکون ماوس یک علامت + ظاهر خواهد شد.روی اشکال کلیک کرده و به داخل Stencil، Drag کنید، قبل از رها کردن دکمه ماوس کلید Ctrl را فشرده نگهدارید.
[تصویر:  038.gif]

چون Stencil در حالت ویرایش نبود مشاهده می‌کنید که پنجره‌ای باز شده و این موضوع را به شما تذکر می‌دهد که Stencil در حالت ویرایش نمی‌باشد درصورتیکه مایل به ویرایش هستید درخواست شما انجام خواهد شد. روی دکمه Yes کلیک کنید. 
[تصویر:  039.gif]

مشاهده می‌کنید که Master مورد نظر با نام پیش‌فرض ایجاد شده است. برای تغییر نام Master روی نام آن کلیک کنید.
[تصویر:  040.gif]

عبارت WorkStation را تایپ کنید و دکمه Enter صفحه کلید را فشار دهید.‌
اکنون هر چندبار که نیاز داشته باشید می‌توانید از این Master استفاده کنید. روش دیگر برای اینکه از یک شکل موجود در طراحی کپی دیگری تهیه کنیم این است که بعد از انتخاب شکل یا اشکال مورد نظر آن را به کمک دکمه‌های Ctrl+D صفحه کلید دوتا (Duplicate) کنیم. اکنون کلیدهای Ctrl+D را فشار دهید.
[تصویر:  041.gif]

مشاهده می‌کنید که یک کپی از شکل ایجاد شده است. در ادامه این اشکال را چرخانده و در جای مناسب قرار می‌دهیم.
خصوصیت دیگری که به اشکال داخل طرح می‌توانید اضافه کنید متن است. برای مثال روی کتابخانه کلیک کنید.
[تصویر:  042.gif]

عبارت Book Shelf را تایپ کنید. مشاهده می‌کنید که با تایپ اولین کاراکتر بزرگ‌نمایی روی قسمتی که تایپ کردیم انجام شده است. ‌ 
[تصویر:  043.gif]

بعد از تایپ Book Shelf خارج از کادر متن کلیک کنید.
[تصویر:  044.gif]

مشاهده می‌کنید که متن مورد نظر نوشته شده است ولی جای آن مناسب نیست. روی کتابخانه کلیک کنید.
[تصویر:  045.gif]

برای تغییر رنگ Font روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.
[تصویر:  046.gif]

روی مربع زرد رنگ متن کلیک کرده و آن را به وسط قسمت خالی کتابخانه Drag کنید.
[تصویر:  047.gif]

در صورت نیاز به ویرایش متن باید روی متن دابل کلیک کنید و بعد از انجام تغییرات مورد نظر برای خارج شدن از این محیط در نقطه‌ای خارج از کادر متن کلیک کنید.‌ در فصلهای آینده با تغییر اندازه و مدل فونت آشنا خواهید شد.
در ادامه به بحث در مورد دستورات Align و Distribute می‌پردازیم.‌ با کمک این دستورات به راحتی می‌توانید چندین شکل را تراز کنید. در ادامه 5 صندلی به طرحمان اضافه می‌کنیم. روی گزینه Office Furniture کلیک کنید.
[تصویر:  048.gif]

روی صندلی Side Chair کلیک کرده وآن را به محل مشخص شده با کادر سبز Drag کنید.
[تصویر:  049.gif]

4 بار کلید Ctrl+D صفحه کلید را فشار دهید. 
[تصویر:  050.gif]

می‌خواهیم این صندلی‌ها را در قسمت پایین سمت راست قرار دهیم. ابتدا باید جهت صندلی‌ها را تغییر دهیم. برای انتخاب کلیه صندلی‌ها دکمه Contorl را فشرده نگهداشته و یکی یکی صندلی‌ها را انتخاب کنیم.
[تصویر:  051.gif]

روی دستگیره چرخش کلیک کنید و تا مکان مشخص شده با کادر سبز Drag کنید
[تصویر:  052.gif]

برای تراز کردن یکسری از اشکال ابتدا باید حدوداً شکل انتهایی و ابتدایی را در مکان مورد نظر قرار داد تا تراز براساس این دو شکل انجام شود.‌ مجموعه اشکال انتخابی را می‌خواهیم کمی جا‌بجا کنیم. روی اولین صندلی در سمت پایین کلیک کرده و به محل مشخص شده با کادر سبز Drag کنید. 
[تصویر:  053.gif]

روی نقطه‌ای خارج از محدوده صندلی‌های انتخاب شده کلیک کنید، تا صندلی‌ها از حالت انتخاب خارج شوند.
[تصویر:  054.gif]

روی اولینصندلی کلیک کنید وتا محل مشخص شده با کادر سبز Drag کنید
[تصویر:  055.gif]

برای اجرای دستور Align ‌ابتدا باید تمامی صندلی‌ها را انتخاب کنیم. اینکه کدام شکل ابتدا انتخاب شود بسیار مهم است چون شکلی که ابتدا انتخاب شود به عنوان مبدأ در نظر گرفته خواهد شد. روی اولین صندلی که با کادر قرمز مشخص شده است کلیک کنید.
[تصویر:  056.gif]

برای انتخاب سایر صندلی‌ها دکمه Contorl صفحه کلید را فشرده نگهداشته و به ترتیب مشخص شده با فلش روی صندلی‌ها کلیک کنید
[تصویر:  057.gif]

صندلی که ابتدا انتخاب کردیم دارای کادر ضخیم‌تری است. روی دکمه پایین گزینه Align کلیک کنید.‌
[تصویر:  058.gif]

در منوی بازشده گزینه‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید که از روی آیکون‌های آنها می‌توان نحوه عملکرد هر یک را تشخیص داد. شما می‌توانید اشکال را از بالا، پایین، راست، چپ یا مرکز تراز کنید. در این حالت چون همه اشکال یکی می‌باشند نتیجه انتخاب هر سه گزینه پایین نتیجه یکسانی خواهد داشت.روی گزینه Align Top کلیک کنید. 
[تصویر:  059.gif]

مشاهده می‌کنید که صندلی‌ها تراز شده‌اند ولی فاصله بین آنها مرتب نیست برای تنظیم فاصله بین اشکال از گزینه position استفاده می‌کنیم. در هنگام استفاده از این دستور تنها باید به این نکته توجه کنید که دو شکل اول و آخر در مکان مورد نظر باشند و بقیه صندلی‌ها در فاصله آن دو و با فاصله‌های یکسان چیده خواهند شد. روی دکمه باز شونده Position کلیک کنید.‌
[تصویر:  060.gif]

با توجه به شرایط قرارگیری اشکال گزینه مناسب را باید انتخاب کنید. ‌در اینجا چون در راستای افقی می‌خواهیم فاصله تنظیم شود، از منوی بازشده روی گزینه Distibute Horizontally کلیک کنید.‌ 
[تصویر:  061.gif]

در منوی صفحة قبل با کمک گزینه‌های Rotate Shapes می‌توانید اشکال را به صورت آینه‌ای در جهت افقی و عمودی یا در جهت راست و چپ دوران دهید.‌ 
در هنگام کار حتماً متوجه شده‌اید که در هنگام افزودن یا تغییر مکان اشکال یک حالت چسبندگی(Snap) بین شکل و دیگر اشکال یا خطوط Grid وجود دارد. روی سربرگ View کلیک کنید.
[تصویر:  062.gif]

روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.
[تصویر:  063.gif]

در پنجره بازشده مشاهده می‌کنید که خصوصیت Snap فعال می‌باشد. برای غیرفعال شدن روی گزینه Snap کلیک کنید.
[تصویر:  064.gif]

با اینکار همه گزینه‌های Snap to غیرفعال شده‌اند. روی گزینهSnap کلیک کنید تا فعال شود.
[تصویر:  065.gif]

واضح است که گزینه‌های Snap to در هنگام فعال بودن گزینه Snap فعال خواهند بود. در این قسمت می‌توانید تعیین کنید که حالت چسبندگی به کدام گزینه‌ها وجود داشته باشد.
با کمک گزینه Glue to دو شئ را می‌توانید به هم بچسبانید. واضح است که گزینه‌های Glue to در هنگام فعال بودن گزینه Glue فعال خواهند بود. در فصلهای آینده به توضیح بیشتر این گزینه‌ها می‌پردازیم. 
روی دکمه OK کلیک کنید.
[تصویر:  066.gif]

کاربر گرامی، شما اکنون در پایان این بخش قرار دارید،‌ 
[تصویر:  067.gif]



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی