پـــــــــرشـــــــیــــــــن رایــــــــانـــــــــه

آموزش جامع مبانی کامپیوتر و نرم افزار به صورت تصویری

پـــــــــرشـــــــیــــــــن رایــــــــانـــــــــه

آموزش جامع مبانی کامپیوتر و نرم افزار به صورت تصویری

پـــــــــرشـــــــیــــــــن رایــــــــانـــــــــه

سلام خدمت همه دوستان عزیز ، پرشین رایانه قصد دارد تا شمارا با مبانی کامپیوتر و نرم افزار آشنا سازد و امیدوار است تا شما عزیزان را در این مسیر همراهی کند.

بایگانی

آموزش (Matlab 2014) قسمت اول

سه شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۵ ب.ظ


به نرم‌افزار آموزش MATLAB خوش آمدید. با کمک MATLAB می‌توانید محاسبات ریاضی پیچیده را به سادگی انجام دهید. این نرم‌افزار دارای محیط قابل انعطاف و یک زبان قدرتمند برای محاسبات تکنیکی است. در این فصل می‌خواهیم با محیط MATLAB آشنا شویم. برای آشنایی با نرم‌افزار Simulink می‌توانید به نرم‌افزار آموزشی Simulink این شرکت مراجعه کنید. برای اجرای این برنامه روی دکمه Start کلیک کنید.
منوی فرعی All Programs را باز کنید.
روی گزینه MATLAB 2014 کلیک کنید.
[تصویر:  001.gif]

اکنون وارد محیط MATLAB شده‌ایم. قسمت مشخص شده با کادر قرمز نوار عنوان یا Title bar نام دارد که نام این نرم‌افزار در این قسمت نوشته شده است.
قسمت مشخص شده با کادر قرمز نوار منو یا Menu Bar نامیده می‌شود که از طریق گزینه‌های این منو می‌توانید اعمال مورد نظر خود را انجام دهید.
قسمت مشخص شده با کادر قرمز نوار ابزار (Tool Bar) نام دارد که شامل یکسری کلیدهای دسترسی سریع است. معمولاً گزینه‌های پر کاربرد منوها مانند ذخیره کردن یک فایل در نوار ابزار قرار دارد تا کاربر با استفاده از یک دکمه و کلیک بر روی آن بتواند عملیات مورد نظر را سریعتر انجام دهد. پس برای راحتی و سرعت بیشتر این دکمه‌ها در این قسمت قرار داده شده‌اند. 
پنجره مشخص شده Command Window نام دارد. در این قسمت توابع مختلف MATLAB و
M-Fileها که توسط کاربر نوشته شده است، اجرا می‌شود. (با M-Fileها در آینده آشنا خواهید شد.) در این قسمت با وارد کردن دستور و زدن کلید Enter دستور مورد نظر اجرا می‌شود.
از برگه Current Folder برای رفتن به دایرکتوری یا شاخه دیگر استفاده می‌کنیم.
در قسمت مشخص شده خصوصیات فایل را مشاهده می‌کنید.‌
در این قسمت برگه workspace را مشاهده می‌کنید که برای مشاهده متغیرهای Workspace می‌باشد.
قسمت مشخص شده با کادر قرمز پنجره‌ Command History می‌باشد که جهت مشاهده و اجرای توابع اجرا شده قبلی کاربرد دارد.
تا اینجا تا حدودی با محیط Matlab آشنا شدید. در ادامه می‌خواهیم محیط Matlab را به دلخواه خود تغییر دهیم. از سربرگHome روی دکمه باز شونده ENVIRONMENT کلیک کنید.
[تصویر:  002.gif]

روی دکمه باز شونده Layout کلیک کنید.
در منوی باز شده یکسری گزینه مشاهده می‌کنید. این گزینه‌ها حالتهایی از پیش تعریف شده می‌باشند همانطور که از نام گزینه اول مشخص است، با انتخاب این گزینه‌ پنجره‌ها به حالت اولیه باز می‌گردند.
با انتخاب گزینه مشخص شده تمامی پنجره‌ها بسته شده و فقط پنجره Command Window باز خواهد بود.
با انتخاب گزینه Three Column پنجره‌های Workspace، Current Folder و Details را مشاهده کنید که در این حالت هر کدام از پنجره‌ها مقدار از محیط کاری را اشغال می‌کنند.
با انتخاب گزینه مشخص شده همه پنجره‌های MATLAB را به صورت برگه‌ای و پنجره Command Window را در وسط صفحه‌کاری مشاهده می‌کنید. روی گزینه مشخص شده کلیک کنید.
[تصویر:  003.gif]

مشاهده می‌کنید که محیط کاری به همان شکلی که انتظار داشتیم تغییر یافته است و تمامی پنجره‌ها به صورت برگه‌ای در دسترس می‌باشند. در ادامه می‌خواهیم نحوه قرارگیری پنجره‌ها به حالت اولیه باز گردد. روی دکمه باز شونده ENVIRONMENT کلیک کنید.
روی دکمه باز شونده Layout کلیک کنید.
با استفاده از ماوس شما می‌توانید محل قرارگیری هر کدام از پنجره‌ها را تغییر داده و سپس با کلیک بر روی گزینه Save Layout آن حالت قرارگیری پنجره‌ها را ذخیره کنید. در اینجا ما یک بار این کار را انجام داده‌ایم و Layout یا حالت قرارگیری پنجره ها را با نام eniac ذخیره کرده‌ایم. برای آن که به حالت ذخیره شده برگردیم روی گزینه eniac کلیک کنید.
[تصویر:  004.gif]

مشاهده می‌کنید که محیط کاری به حالت اولیه خود تغییر یافته است. گزینه‌هایی که بررسی کردیم تنظیماتی بود که MATLAB از پیش برای شما طراحی کرده بود. شما نیز می‌توانید محیط کاری را نیز به دلخواه خود تغییر دهید به عنوان مثال در ادامه می‌خواهیم پنجره Command Window را از محیط کاری جدا کنیم. برای این کار ابتدا باید پنجره را انتخاب کنیم. روی این پنجره کلیک کنید تا انتخاب شود.
[تصویر:  005.gif]

روی دکمه باز شونده مشخص شده با کادر قرمزکلیک کنید.
روی گزینه Undock کلیک کنید.
[تصویر:  006.gif]

مشاهده می‌کنید که این پنجره از محیط کاری خارج شده و به صورت یک پنجره جدا می‌باشد که می‌توانید مانند سایر پنجره‌ها آن را تغییر اندازه دهید یا محل آن را تغییر دهید. برای برگرداندن این پنجره به محیط کاری دوباره روی دکمه باز شونده مشخص شده با کادر قرمزکلیک کنید.
روی گزینه Dock کلیک کنید.
[تصویر:  007.gif]

مشاهده می‌کنید که این پنجره دوباره به محیط کاری MATLAB متصل شده است.
فرض کنید که می‌خواهیم پنجره Workspace بزرگتری داشته باشیم و نیازی به پنجره Command History نداریم. برای بستن پنجره Command History روی دکمه باز شونده مشخص شده کلیک کنید.
[تصویر:  008.gif]

از لیست باز شده روی گزینه Close کلیک کنید.
[تصویر:  009.gif]

برای این که دوباره بتوانید این پنجره را مشاهده کنید روی دکمه باز شونده ENVIRONMENT کلیک کنید.
روی دکمه باز شونده Layout کلیک کنید.
در منوی باز شده در قسمت مشخص شده با کادر قرمز پنج پنجره محیط کاری MATLAB را مشاهده می‌کنید در کنار برگه کاری که قابل رویت می‌باشد علامتی زده شده است که نشان‌دهنده قابل مشاهده بودن پنجره است. اکنون در کنار گزینه‌ Command History علامتی را مشاهده نمی‌کنید. بر روی منوی باز شونده مشخص شده کلیک کنید.تا این پنجره نیز قابل مشاهده باشد.
اکنون گزینه Closed که به معنی بسته بودن این پنجره است فعال است. روی گزینه Docked کلیک کنید. 
[تصویر:  010.gif]

در ضمن می‌توانید با کلیک بر روی یک پنجره و نگه‌داشتن کلید چپ ماوس مکان و اندازه پنجره را تغییر دهید.
روی دکمه Close کلیک کنید تا از نرم‌افزار خارج شوید. 
شما اکنون در پایان این بخش قرار دارید، 
[تصویر:  011.gif]

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی